Ingatlan vételárának megfizetése – eladói szempontok

Előző bejegyzésünk témája az ingatlan vételárának megfizetése volt. A kérdést a vevő nézőpontjából jártuk körül. Az Ingatlan adásvételi szerződés kisokos 4. részében ismét az ingatlan vételárának megfizetése a fókuszpont, ezúttal azonban az eladói szempontokat helyezzük előtérbe.

ingatlan vételárának megfizetése

Ingatlan vételárának ütemezése

A fent említett korábbi posztban a vételár kiegyenlítésének kérdésével alapvetően vevői szempontból foglalkoztunk, de az ott általánosságban ajánlott 10% foglaló, 90% birtokátruházáskor teljesítendő fennmaradó vételárrész az eladó garanciális szempontjait mérlegelve is optimális megoldás lehet. Az alábbi két tipikus esetben azonban az Eladónak ragaszkodnia kell ahhoz, hogy a vételár nagyobb hányadát kapja kézhez már az ingatlan birtokbaadását megelőzően:

• Technikailag nem működik a fenti 10%-90%-os konfiguráció, ha az ingatlan terhelt (pl.: jelzálogjog, végrehajtási jog) és a teher összege meghaladja a 10%-os foglaló összegét. Ebben az esetben – hacsak az eladó nem rendelkezik saját forrással az ingatlan tehermentesítésére – a tehermentesítéséhez szükséges vételárrész előzetes megfizetéséhez az eladónak ragaszkodnia kell, hiszen más módon nem tud eleget tenni az ingatlan tehermentesítésére vonatkozó jogszavatossági kötelezettségének. Természetesen ilyen esetben az eladó számára megfelelő megoldás, ha a vevő a pénzt nem az eladónak adja át, hanem közvetlenül a teher jogosultja részére fizeti ki. Hogy az eladó ne essen két szék között a padlóra, minden ilyen esetben előzetesen be kell szerezni a teher jogosultjának a nyilatkozatát, ami tartalmazza, hogy az adott összeg, adott határidőben megfizetése esetén a teher törlési engedélyének kiállítására sor fog kerülni a jogosult részéről.
  • Az eladók gyakran kérik a vételár nagyobb hányadának előre rendezését arra tekintettel, hogy az összeg az eladó részéről megvásárolandó ingatlan vételárának, előlegének, foglalójának a megfizetéséhez szükséges, ami meghaladja a 10%-os foglaló összegét. Erre az eladónak akkor kell odafigyelnie, ha az eladó még bent lakik az eladandó ingatlanban és a megvásárolandó ingatlanba költözne tovább, amit csak akkor fog tudni megtenni, ha az eladás alatt lévő ingatlanból kellő anyagi forráshoz jut a megvásárolandó ingatlan esedékes vételár részleteinek kiegyenlítéséhez. Nem szabad elbambulni, mert akár  – az egyébként általunk olyan nagyon ellenzett – vételi ajánlatnál lehetetlen helyzetbe hozhatja magát az eladó, ha az elfogadó nyilatkozatot olyan vételár ütemezésre állítja ki, ami mellett nem fog tudni eleget tenni ezen kötelezettségének.

Az ingatlan birtokátruházásának határideje

A futamidő kialakítása során a vevőétől eltérő szempontokat kell mérlegre tennie az eladónak. Az eladónak azzal kapcsolatban kell elsősorban résen lennie, hogy az ingatlan adásvételi szerződés általában az eladó tulajdonjogáról lemondásának és az ingatlan birtokának átruházására vonatkozó kötelezettségét nem önálló határidőhöz, hanem a teljes vételár megfizetéséhez rendeli hozzá. Ez azt jelenti, hogy általában az eladónak a teljes vételár megfizetésével egyidejűleg áll be az ingatlan birtokának és tulajdonjogának átruházására vonatkozó kötelezettsége. Ez a megoldás csak első ránézésre tökéletes. Ugyan minden eladó egy azonnal teljesítő készpénzes vevő után ácsingózik, azonban fontos átgondolni az eladónak, hogy amennyiben például a lelkes vevő a fizetési határidő lejárta előtt 2 hónappal kifizeti a teljes vételárat, vajon az eladó el tudja-e hagyni az ingatlant? Mert, ha nem, akkor a fentiek szerint rögzített eladói kötelezettségek esetén az eladó azonnal késedelembe esik az ingatlan birtokátruházásával, rosszabb esetben pedig akár az utcán is találhatja magát. A probléma kezelése egyszerű, az eladónak át kell gondolnia, hogy mi a legkorábbi dátum, amikor el tudja hagyni az ingatlant és a szerződésben kérnie kell rögzíteni, hogy a vevő határidő lejárta előtti teljesítése esetén sem köteles ezen dátum előtt átadnia az ingatlan kulcsait.

Kulcsátadás az utolsó vételárrészlettel egyidejűleg?

Az eladónak nem csak azt szükséges végiggondolnia, hogy az ingatlant mikor tudja legkorábban elhagyni, hanem azt is, hogy el fogja-e tudni hagyni az ingatlant a teljes vételár megfizetésével egyidejűleg. Ez különösen akkor jelenthet problémát, ha az eladó a vevője által megfizetett vételárból egyenlíti ki annak a lakásnak a vételárát, amibe tovább szeretne költözni. Ha az eladó által megvásárolandó másik lakás szerződésében az eladó ragaszkodott ahhoz, hogy csak a teljes vételár megfizetésekor ad kulcsot az új ingatlanhoz, akkor az eladó nem fogja tudni vállalni, hogy a teljes vételár megfizetéskor kiköltözzön az eladott lakásából. Ilyenkor több megoldás jöhet szóba:

• Az eladó ragaszkodik ahhoz, hogy a teljes vételár megfizetését követően még néhány napja rendelkezésre álljon az ingatlan elhagyására. Tudni kell azonban, hogy ez a megoldás a vevő érdekeit komolyan sértik, ezért erős bizalmi kapcsolat – vagy hanyag ügyvédi munka – hiányában ez a megoldás nem fog működni. Ebbe a verzióba egyébként a vevők gyakran belemennek az előbb említett – gyakran minden alapot nélkülöző – bizalmi alapon. Ilyenkor a kiköltözés határidejének elmulasztása estére kikötött napi kötbér a vevő egyetlen mentsvára, ha rosszul mérte fel az eladó jellembeli erőforrásait.
  • Az előzővel rokon, de a vevőre kevésbé sérelmes megoldás, ha az eladó a teljes vételár átvételét követően visszabérli az ingatlant. A vevő számára ez a megoldás akkor lehet igazán megnyugtató, ha a kiköltözést közjegyzői okirat garantálja. Személy szerint én még így is mindenkit lebeszélnék róla.
  • Az eladó az új lakása megvásárlására kötendő szerződésben is kérheti rögzíteni az új lakás előzetes birtokbavételének vagy bérbevételének lehetőségét, habár ez a megoldás kevésbé életszerű.
  • Az előzőhöz képest életszagúbb megoldás, amikor az eladó azt kéri az új lakás tulajdonosától, hogy a vételár megfizetése előtt már elhelyezhesse a lakásban az ingóságait, a lakás birtokbavétele nélkül. Ebben az esetben, ha az eladónak a teljes vételár megfizetésekor el kell hagynia a lakását, akkor a bútorok, berendezések költöztetésével már nem kell bajlódnia, az eladásból átvett pénzt meg akár azonnal, napon belül továbbadhatja az új lakás tulajdonosának, így a beköltözés sem fog csúszni.

ingatlan vételárának megfizetése 2

Ingatlan tehermentesítése a vételárból

Az eladó részéről a vételár ütemezéssel összhangba hozandó további dátum a terhelt ingatlan tehermentesítésére vállalt határidő. Itt az eladónak figyelembe kell vennie, hogy mikor jut hozzá a vételár tehermentesítéshez szükséges részéhez és ezt követően mennyi időre van szükség a tehermentesítés ügyintézéséhez. Ez utóbbi időintervallum két periódusból adódik össze.

A teher kifizetése után van egy átfutási idő, amíg az eladó kézhez kapja a teher jogosultjától a teher törlési engedélyét. Ez kereskedelmi bankoknál hivatalosan 15-30 nap, banki szabályzattól függően. A gyakorlatban a törlési engedély határozott fellépéssel, ne adj’ isten gyengéd lelki erőszak alkalmazásával pár nap alatt beszerezhető.

Végrehajtási jog törlési engedélyének kiállítására a tartozás rendezését követő pár napon belül sor szokott kerülni, hasonlóan a NAV tartozásokhoz. „Szocpol” visszafizetése esetén viszont akár tényleges 30 napos várakozás is előfordulhat, amíg az illetékes kormányhivatal intézkedik a törlési engedély kiállításáról.

A törlési engedélyt ezt követően be kell nyújtani az illetékes földhivatalhoz és kérni kell az érintett teher törlését. Az ingatlan akkor tekinthető tehermentesnek, ha a törlési engedély nem csak az ingatlan tulajdoni lapjának széljegyén látható, hanem a földhivatal el is intézte a kérelmet és határozatot hozott az adott teher ingatlan-nyilvántartási törléséről. A törlési engedély földhivatali benyújtását követően a földhivatali ügyintézés általános határideje 60 nap, de például banki jelzálog törlése esetén ezen ügyintézési határidő külön jogszabály alapján csak 8 nap. Ezen időintervallumokat összeadva és az előzőekben tárgyalt ökölszabály szerint az így kapott dátumra további 30 napot rászámolva lehet felelősen kötelezettséget vállalni az ingatlan tehermentesítésére.